LA MEVA ÀVIA


 

Antònia Civit Farran

Andreu Civit Farran


L’Antònia Civit Farran, la meva àvia, la padrina Antònia per als seus besnets, va tenir una joventut força dura, a més de tocar-li viure en un temps fosc i enrarit. Quan esclatà la guerra encara no havia complert trenta anys i just feia dos anys que havia enviudat, quedant sola amb dues filles de set i cinc anys: la Carme i la Consol. Del matrimoni amb el Francesc Casanovas havien nascut quatre fills; malauradament els seus dos primers: un nen i una nena, van morir al cap de pocs dies de néixer; això, i la mort del seu home va ser un dol que portà de per vida. També la mort del seu germà Andreu que va morir a l'edat de disset anys defensant com a voluntari la República, va suposar un gran trasbals per a ella i tota la família de cal Sants.
 
Sense el seu home, l'avi bo que no vaig arribar a conèixer, i amb dues nenes petites que alimentar se li presentava un panorama força difícil; però era una dona forta i treballadora, i per guanyar uns pocs diners cercava treball allà on fes falta. L'ajut de la seva família de cal Sants, va ser fonamental; mentre ella treballava les dues nenes estaven segures a casa els avis; segures i en bones mans. 

I a on podia trobar feina la meva àvia en aquell temps de guerra...?

Doncs va ser fent de cuinera a l'Hospital militar establert per la República a un hostal de les Masies de l'Espluga de Francolí. La va anar a buscar el noi de cal Sopes, en Miquel Guasch. La República tenia un deute amb els de cal Sants i sabia que l'Antònia cuinava molt bé.

Allí, no solament cuinava; en les èpoques àlgides de ferits i malalts, també ajudava en el que fes falta.

La meva àvia cuinava meravellosament bé, segurament com gairebé totes les àvies i mares que les persones que ja tenim una certa edat puguem recordar; personalment en puc donar fe. Gràcies a tot el que ella em va contar, i coses que em va afegir el meu pare, que aquest déu-n'hi-do la d'històries que sabia, atès que passà bona part de la guerra a casa els seus avis de la Granja, masia que es troba a escassos 500 metres d'on la República hi havia muntat l'Hospital, vaig acumular molta informació; alguna em serví per a crear els personatges de la Montserrat i el brigadista Gerard del meu primer llibre: PLUJA SOBRE TERRA MOLLA.
 
La primera presentació de la novel·la la vaig fer a la població de Vinebre, l'agost de 2014. La segona, al Museu de la Vida Rural de l'Espluga de Francolí el novembre de 2014. Allí, es va quedar un exemplar del llibre.
 
Qui l’hagi conegut en els seus darrers anys de vida, recordarà la meva àvia com una dona velleta, de mirada blava i clara, amb els cabells blancs sempre recollits en un monyo, i permanentment activa.

La padrina Antònia va morir amb 94 anys. Feia dos dies que estava ingressada a l'hospital. A primera hora del matí del segon dia, sense l'ajut de ningú, es va llevar del llit, es va rentar, perfumar i tot seguit es va pentinar com havia fet fins llavors, després se'n tornà al llit i ja no es va llevar més; havia emprès el darrer viatge; aquell que no té retorn. Se'n va anar talment com sempre havia viscut, autosuficient fins al darrer moment, de puntetes i sense fer massa soroll. 

Maria Carme Poblet






Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

NOVEL·LA - SIRENA D'AIGUA DOLÇA - Segon tastet

SIRENA D'AIGUA DOLÇA