PLUJA SOBRE TERRA MOLLA, tastet del primer capítol
"Capítol 1 - Introducció
La
decisió que havia pres la Neus, podria capgirar totalment el curs de la seva
vida.
Faltava poc menys de cinc minuts perquè el
tren arribés i ja no hi podia fer res;
la determinació era ferma i no hi havia
marxa enrere. Dins seu, sentia una imperiosa necessitat de sortir a l’exterior
i contemplar per última vegada el cel de Barcelona; un cel avui ben gris i
plujós. No poder-ho fer, la feia sentir neguitosa, com si de cop la vida se li
anés esmunyint i perdent dins un llarg instant; inquieta per tot el que
l’esperava; inquieta davant un futur incert i tal vegada devastador... Un
repetitiu xiuxiueig de veus ressonava per tota l’estació. Distreia la mirada,
tot observant, el lent deambular amunt i avall d’un nombrós eixam de cossos
humans, de diferent llargària, amplària, edat i gènere, integrats cada vegada
més dins el color intemporal i trist d’aquell paisatge urbà. Ella, sentia, amb
un cert malestar i sense poder-ho evitar pas, que també en formava part. De
l’eixam...? Del color intemporal i trist...? Potser de tot plegat...?
“Tren amb direcció a Lleida, efectua l’entrada
per la via 5!”
El suau timbre d’una veu femenina anunciant
l’arribada del tren, la desperta del seu capficament. El tren, ja es deixava
veure i s’anava apropant molt lentament. La Neus estirà amb força la grossa
maleta i l’arrossegà un poc més enllà, per tal de situar-se millor a l’andana.
Va ser llavors quan tornà a fer-se-li present aquell sentiment d’angoixa, que
per més que intenti allunyar-lo, que s’hi esforci i que ho desitgi amb tots els
seus sentits, no pot evitar que persistent i colpidor l’acompanyi com si fos la seva ombra. Pensava: “Vaig a
l’Espluga, a quedar-m’hi per sempre, o per uns dies, uns mesos... Tal vegada
uns anys...”
Dubtes i més dubtes sobre un destí ara per ara
incert. Se n’anava de Barcelona, la seva ciutat; això, malgrat creure que era
la decisió correcta, no deixava de ser, almenys per a ella, com l’extirpació
d’un òrgan important, encara que no vital, del seu cos. Deixava enrere
trenta-cinc anys de la seva vida per enfrontar-se a un esdevenidor desconegut.
Trenta-cinc anys, plens de llums i
d’ombres. I, ara, d’una buidor pesant. Una buidor traïdora, innoble, cruel...
No sabia si seria capaç d’omplir els pròxims anys de projectes i noves
il·lusions, havent estat incapaç de curullar satisfactòriament els trenta-cinc
primers. Ella, era una noia de ciutat, de multituds, de festes, d’amics..., i
al poble dels avis en prou feines coneixia ningú. Només l’esperava un gran
casalot gris ple de records i potser
poca cosa més. No! No es deixarà pas enganyar pels tèrbols pensaments que
l’envolten i la volen fer caure en el parany de la por. Certament que
n’estava ben segura de la seva decisió, però no podia evitar que per moments la
part més dèbil de la seva naturalesa la volgués fer caure en el seu particular
engany, enviant-li senyals negatius i capciosos per a paralitzar-la i així
continuar governant la seva vida amb rumb incert i sense destí.
Sentia la calor de tot un grapat de cossos
en moviment, que l’empenyien a avançar i l’obligaven a sortir de les seves
cabòries. Un senyor de mitjana edat l’ajudà a pujar la maleta dalt el tren.
Ella li donà les gràcies, que acompanyà amb un ampli somriure. Un poquet més
amunt divisà un compartiment buit. S’hauria de donar pressa si no algú altre li
prendrà...
Mentre el tren s’allunyava, quan ja havia
sortit a la claror de l’exterior, la Neus, anava observant amb una certa
melangia aquell paisatge, que se li mostrava amb tota la seva grisor: humit,
distant, fred... Les gotes de la pluja petaven cada vegada amb més força al
vidre de la finestra produint-li un dolor imaginari a la cara. Voldria
acostar-hi el nas, per així poder sentir
més propera la frescor aigualida de l’exterior, com, tot evocant una memòria
llunyana, recorda que ho feia quan era molt petita i viatjava a Tarragona amb
la seva àvia per anar a veure la tieta monja; però no pot, li fa un no sé què.
Potser és que sabia que mai més tornaria a ser aquella nena innocent, allunyada
de tota preocupació i això la inquietava perquè ja no tenia remei. I,
tanmateix, perquè l’havia d’inquietar si feia tant de temps que havia deixat ja
de ser una nena innocent...?
Un cop passat Sitges el vagó quedà gairebé
buit, només quatre o cinc persones repartides pels compartiments del final i
dues persones assegudes costat per costat
al de la Neus, separades tan sols pel llarg passadís de punta a punta de
vagó. Es tractava d’un matrimoni gran, d’aparença senzilla; anaven parlant
entre ells en veu baixa, com si no volguessin ser escoltats. La Neus els
observava de reüll. La dona tenia un somriure amable; el seu cabell blanc,
arrissat i curt, estava aplanat per una recent permanent; la cara, finament
arrugada i sense ni rastre de maquillatge, embolcallava una mirada del tot
transparent, protegida per unes ulleres d’aquestes que serveixen per mirar de
prop i de lluny. L’home tenia la pell
colrada pel sol, segurament d’haver treballat llargues i dures jornades al
camp. Semblava un bon home. A la
Neus li ho semblava. Ben segur que el matrimoni gran poc
s’imaginava les “paranoies” que niaven en la ment de la Neus en aquells moments.
Ja arribaven a l’estació de Reus i el
matrimoni gran encara seguia dalt del tren. Tot d’una, la senyora del somriure
amable, que ja feia estona que de tant en tant per damunt les ulleres anava observant la Neus, coincidint
també amb la mirada furtiva de la noia, li preguntà:
- Perdoni senyoreta, és vostè de l’Espluga?
La senyora del somriure amable havia agafat
per sorpresa la Neus. Ella, tenia constància d’haver nascut a l’Espluga pel seu
DNI, però no tenia massa clar si això sol era suficient per legitimar la seva
procedència. Finalment, d’una manera concisa i amb un lleuger somriure als
llavis, respongué:
-
Bé, jo no, però la meva família materna ho era.
-
Veurà, en observar-la, tant el meu marit com jo hem dit que vostè té una
fesomia que ens recorda molt la Montserrat de cal
Gibert, al cel sigui: els mateixos ulls, el mateix color de pell. Clar que
vostè és més alta i té una presència de ser com més de ciutat. Amb més..., com
en diuen ara d’això...? Mm... mm... Ah,
sí! Amb més glamur. Oi que en diuen així?
Llavors els ulls de la Neus es varen il·luminar.
Ella, havia estimat molt l’àvia
Montserrat i li resultava força grat que
algú li portés el seu record a la memòria; tanmateix, era la primera vegada que li deien que l’àvia i ella s’assemblaven físicament. “Potser el color dels ulls...”
- La Montserrat Gibert
era la meva àvia.
- Ja en pot estar ben orgullosa, ja que la
seva àvia era una bellíssima persona, i de jove, tenia una de les cares més
boniques del poble-. Manifestà tot cofoi el marit, posant així cullerada pròpia
a la conversa entre les dues dones. I, dirigint-se a la seva senyora, en to
afalagador però un punt afectat, deixà anar-: millorant el present, clar.
- Què dius? – Replicà la dona, tota
estarrufada-. Ja m’hauria agradat, ja, tenir els ulls de la Montserrat; aquells
ulls tan blaus i transparents-. I adreçant-se a la Neus en to confidencial:
- Jo sóc filla de Pira, i amb el meu marit
ens vam conèixer en el primer ball de festa major que hi va haver al poble
després de la guerra. Fixi’s vostè si ha plogut!
La Neus se’ls anava escoltant, mentre
pensava: “Semblen bones persones, sembla que s’estimen. Potser és per això,
perquè són bones persones que, malgrat el pas del temps, encara s’estimen.” En
certa manera aquell matrimoni gran li recordava els seus avis.
El fill del matrimoni els esperava amb el
cotxe a l’estació del poble, i plegats, insistiren a la Neus perquè anés amb ells
fins al centre del poble. Ella ho va acceptar gratament. Al poble els parents
que hi té són molt llunyans: alguns cosins de l’àvia, que ni tan sols
coneix. Tanmateix, ningú sabia que hi
anava... Aquesta percepció de solitud li donava un regust estrany, barreja de
força i de feblesa.
Després d’acomiadar-se del matrimoni gran i
del seu fill, tot estirant la maleta va
seguir carrer amunt fins a arribar al portal de casa seva. S’aturà uns instants
i respirà fondo. Aixecà la vista al cel, un cel també de color gris; trobava
però que era ben dissemblant del cel de Barcelona. Els núvols dibuixaven
diferents i originals formes i les molt petites escletxes que configuraven les
clarianes que començaven a prendre faiçó, anunciaven que aviat aquella grisor
es transformaria en color, vindria el bon temps i quan el sol esborrés la pluja
dibuixaria un cel blau i clar i la primavera portaria color al paisatge.
Malgrat tot, ella sentia que estimava aquell cel gris i moll, perquè
aquella frescor humida que li penetrava
ben endins refrescava el seu cos, i li
aportava força i vigor, i això l’ajudava a vivificar el seu ànim un xic pansit
per tots els esdeveniments viscuts, tan recents encara. Tornà a respirar
profundament, i en un gest instintiu i totalment espontani girà el cap i alçà
la vista cap al balcó de la casa del davant. Darrere la balconera hi havia una
doneta molt velleta guaitant a través
dels vidres. Tenia una mirada absent, grisa i tèrbola, que semblava fondre’s en el buit. Un buit
sense esperança. La Neus notà com el seu propi cos es congestionava en una mena
d’esgarrifança davant aquella imatge. A ella li semblava que la doneta
segurament no hi veia bé, i és per això que es va permetre contemplar-la més
detingudament. El seu rostre clar,
cobert de fines arrugues, tenia una expressió estranya, fins i tot torbadora. De sobte es va adonar
que la velleta li somreia i això la va desconcertar més encara. Va pensar: “Com
es deu sentir aquesta doneta allí darrere els finestrals, només comunicant-se
amb l’exterior a través d’una mirada sense color? Com ho deu fer davant
l’inexorable pas del temps per a poder sobreviure als esdeveniments, de vegades
feliços, de vegades durs, i de vegades insuportablement dolorosos?” Finalment,
la Neus, decidí centrar-se en casa seva, la casa pairal de can Gibert. La casa,
on sense ella pretendre-ho segurament trobarà respostes a preguntes que mai
s’hauria fet, que sorprenentment, a partir d’ara, de manera fluida i
progressiva li aniran aportant noves realitats a la seva vida.
S’estigué una bona estona observant la casa
de dalt a baix. Feia gairebé cinc anys que no hi posava els peus ningú; des del
dia de l’enterrament de l’àvia. La façana estava ben fosca i bruta.
“Necessitarà una bona capa de pintura”. L’antic portal de l’entrada, de fusta
treballada, d’un color tirant a caoba, li agradava força, perquè a més es mantenia
en molt bon estat. “Només caldrà polir-lo una mica perquè torni a lluir”. Posà
la clau al pany i empenyé la porta, que tot grinyolant, s’obrí de bat a bat. De
cop, se sentí envaïda per una flaire estranya, barreja d’humitat i de records
mig atrotinats per l’implacable pas del temps. A poc a poc, anà pujant els
esglaons que comuniquen l’entrada amb l’habitatge, i molt cautelosament, obrí
la porta interior de la casa. Primer introduí el cap. Entre la foscor s’hi camuflava una petita lluerna de claror provinent
de la balconada. S’hi incorporà totalment i dirigint-se als balcons obrí els
portalons per a deixar-hi entrar la claror del carrer, aportant una tènue
tonalitat grisa a l’estança. Finalment, aconseguí trobar l’interruptor de la
llum. Pogué veure amb total nitidesa la
calaixera antiga de color negre amb el sostre de marbre blanc,
encapçalada per una gran fotografia en blanc i negre dels seus avis, de quan es
van casar. “Certament, l’àvia que tenia uns preciosos ulls clars, d’un color
indefinit, entre cel, mar i fum, era ben bonica; i l’avi, un home força ben
plantat”. L’àvia duia una espècie de llarga mantellina negra i un vestit de
color fosc molt elegant. El seu semblant melancòlic li donava un aire llunyà, com de misteri. L’avi anava
amb vestit negre i corbata fosca; darrere la seva aparença seriosa es podia
endevinar el que devia sentir per l’àvia només observant l’expressiva i
profunda mirada que li dirigia. La
Neus contemplà llargament la fotografia pensant que tant l’avi com l’àvia semblaven molt
més grans del que en realitat eren. Devien ser temps durs aquells...
Damunt la calaixera hi havia tot un seguit
de fotografies ben arrenglerades. Que estrany, en cap de les vegades que havia
anat a recollir l’àvia amb els tiets o
amb en Marcos, recordava haver-les vist... Són fotografies familiars, d’ella,
amb els seus pares i la Marta. Les contemplava amb els ulls plens de llàgrimes.
Quants records amuntegats... Quant sentiment ennuegat... Quanta vida escapolida
i malaguanyada... “Els pares tan joves, i la Marta havent només despuntat a la
vida, sense poder assaborir, ni tan sols lleugerament, el gust amargant de l’existència. Aquest sabor,
que barrejat amb el costat dolç de la vida, et colra i et fa créixer. Sempre
havia recordat la Marta
amb admiració i tendresa, perquè era la seva germana gran; es portaven cinc
anys de diferència i la Neus
va ser rebuda per la seva germana amb una enorme alegria. Era la seva nina de
carn i ossos. Als estius, quan eren a l’Espluga, se l’enduia amb tota la colla
de nenes i nens del veïnat a explorar i
descobrir racons nous. La Neus
era la petita de la colla; la joguina de tots. Amb la seva germana va aprendre
a aguantar-se a la bicicleta sense les dues rodetes petites. Eren tan feliços
llavors! Aquells records borrosos durant tants anys, ara es feien més evidents
i vius.
La Marta s’assemblava al seu pare. Era una
nena alegre i eixerida, de pell morena, amb una cabellera llarga i llisa i uns
ulls grossos, foscos i vius. La Neus
recorda que de petita també volia ser com
la seva germana i no estranya com ella, ja que no hi havia ningú a la família
amb els cabells color pèl-roig, i a més
arrissat, i tothom li feia broma, menys l’àvia, que sempre se la mirava
amb ulls amorosos i li deia que era la més guapa del món; que era com un àngel
vingut del cel. Això, encara que la Neus sospitava que no era del tot veritat,
la tranquil·litzava i la feia sentir especial.
Després de l’accident, els avis de la Neus,
que havien quedat absolutament desolats, van llogar la botiga de queviures i es
van traslladar a viure a Barcelona, perquè la petita Neus no hagués de fer
gaires canvis i pogués de mica en mica anar-se recuperant del terrible xoc que
la va deixar un llarg temps en una profunda tristesa. També, per recomanació
dels psicòlegs, van retirar les fotografies i els objectes personals que li
poguessin portar records tristos i fossin un obstacle per a la seva
recuperació, i ho van traslladar a la
casa de l’Espluga. Al pis de Barcelona, que era situat al barri de Gràcia,
només hi van deixar una única fotografia dels pares i de la Marta, col·locada en un marc
de plata al moble del passadís. Al costat: un gerro amb roses vermelles; les
preferides de la seva mare. L’avi Fidel tenia cura de renovar-les setmana rere
setmana. Els avis, en aquell maleït instant de la tragèdia van creuar la línia
de la vida i ja no hi va haver marxa
enrere. Sort en tenien de la Neus!
Ella, era el seu punt vital.
Als estius, els avis tornaven a l’Espluga,
i La Neus es
quedava amb la seva àvia paterna, que va sobreviure al seu fill tan sols cinc
anys més, i amb la tieta Dora, la germana gran del seu pare, amb el seu marit
el tiet Jaume, i amb el seu cosí Jordi, dotze anys més gran; diferència d’edat
que marcava una certa distància entre els cosins. A la mort de l’avi, l’àvia Montserrat va
voler anar-se’n de Barcelona i s’instal·là de nou a la casa del poble, encara
que passava moltes temporades a ciutat
amb la seva néta, així com les festes de Nadal, que les celebraven sempre
amb la família paterna de la Neus.
“La casa és gran i conserva un encant
especial. Només caldrà pintar-la i netejar-la a fons”, pensava la Neus, mentre
s’anava passejant per tots els racons, observant cadascun dels mobles, quadres
i retrats; ho feia com si volgués recuperar-los dins la seva memòria. Entrà a
l’habitació on dormia quan hi anava a
passar els estius de petita, abans de l’accident. És curiós com n’és de
selectiva la memòria…! Tot estava tal com ella ho recordava, fins i tot hi havia el mateix cobrellit que feia joc amb la cortina de la finestra. Potser és que
l’àvia ho havia deixat tot a punt perquè sabia que algun dia ella tornaria a
casa...?
Tot de cop, notà com si alguna cosa se li remogués per dins, i li vingué un
lleuger mareig. “Deu ser l’olor d’estar tant de temps tancat”. S’assegué una
estona damunt el llit, respirà fondo, per donar-se empenta, i malgrat que el
mareig persistia encara un poc, s’aixecà i continuà la passejada per les tres
grans estances que quedaven. En una d’elles hi havia un antic armari mirall de
color caoba, d’estil neoclàssic i en força bon estat de conservació. Se’l quedà
mirant fixament, fascinada per la bellesa i les formes d’aquella peça.
De l’interior del mirall li arribà la imatge
d’una dona plena de llum, amb una cabellera pèl-roja, llarga i arrissada. Tenia uns ulls grossos, brillants
i expressius, d’un color entre verd, blau i gris, protegits per una espessor de
llargues pestanyes del mateix color del cabell, els pòmuls rosats, el nas
recte, habitat per un grapadet de pigues rogenques molt ben repartides, la boca
molsuda i sensual...
Els ulls de la Neus quedaren clavats en
aquella imatge, amb una mirada trista i profundament inquisidora. Ulls, que,
amb una força muda i punyent, imploraven ajut a aquella dona, vagament coneguda i alhora totalment desconeguda, que
hi havia darrere el mirall. Que la salvés del seu malson. Sinó per què coi
estava allí? Si no la podia ajudar, quin sentit tenia la seva presència? Ella,
que se sentia petita, fràgil i poqueta cosa, li ho demanava a aquella esplèndida
dona que hi havia darrera el mirall, perquè a la Neus, la dona del mirall li
semblava forta i poderosa. Però què li estava passant...? Què coi venia a ser
tot allò...? Entenia ben poc... Tanmateix, era com si tot d’un plegat prengués
consciència que aquella dona, en un principi desconeguda per a ella, potser era
tot el que tenia, i també el més tangible que hi havia en aquells moments entre
aquelles quatre parets.
La imatge de darrere el mirall semblava
transformar-se per moments, prenent una forma més real i més viva, i els seus
ulls començaren a parlar, emprant paraules mudes, i a mirar la Neus amb una calidesa capaç
de colpir els cors més insensibles. De cop, la dona del mirall es quedà nua
davant la Neus,
que se la mirava amb placidesa i benestar, quedant embadalida davant aquell cos femení, fibrós, alt i esvelt, no
pas prim i malgirbat com el seu, amb
unes cames llargues i ben fetes. “Tota ella traspua salut. Quina enveja!” Sense
apartar la mirada clavada en aquella dona del mirall, a la Neus li venien sensacions i
percepcions de records reals, però que
ara li semblaven del tot imaginaris, i no pogué evitar preguntar-se:
“què hi deu fer una dona tan jove i extraordinària com aquella darrera d’un
mirall d’una antiga casa de poble?” A mesura que avançava el temps, anava
notant una sensació estranya per tot el cos; era, com si els seus membres
s’anessin separant pausadament, desdibuixant la seva figura, atrets pel
magnetisme de la dona del mirall.
Quan la Neus intentà desvestir-se per així igualar-se i
apropar-se a poc a poc a aquella imatge de darrere el mirall, s’adonà, primer
amb una certa sensació de quimera, que ja estava nua. S’anà apropant molt
lentament, mentre veia amb complaença com la dona del mirall li somreia amb tendresa i complicitat;
llavors la Neus, amb tota naturalitat, estirà els braços cap a ella, i van
fondre les seves nueses en un sol cos."
Tastet del primer capítol de la meva novel.la: PLUJA SOBRE TERRA MOLLA, guardonada amb el XXXIè Premi de Narrativa Ribera d'Ebre, edició actualitzada, que, de moment, només la trobareu a la botiga de llibres d'Amazon.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada